Intro Intro Intro Intro Intro

Wat en voor wie? Over de club

Stijl

Akiyama karate is aangesloten bij de vzw Vlaamse Karate Federatie, en maakt deel uit van de afdeling VKF multistijl en de vzw Vlaamse Karate Associatie.

Akiyama is erkend door STAD GENT en via de federatie bij SPORT VLAANDEREN (voorheen BLOSO) en het BOIC (Belgisch Olympisch Comité).

Vlaamse Karate Federatie vzw Vlaamse Karate Associatie vzw Stad Gent Sport Vlaanderen BOIC

Doelgroep

Indien je over geduld en wilskracht beschikt, dan ontmoeten wij je graag in onze dojo, tijdens één van de trainingen. Gratis proefles. Minimumleeftijd: ongeveer 8 jaar / maximumleeftijd: onbeperkt. Zowel voor meisjes als jongens.

Voorzie een drankje.

Het belang van hydratatie bij sporters : tijdens een inspanning stijgt onze lichaamstemperatuur. Via 'zweten' houdt ons lichaam onze kerntemperatuur op peil. Een goede energie- en vochtbalans is dus belangrijk zowel voor, tijdens als na de training. Een goede balans zorgt voor een betere en vlugge recuperatie.

Een gulden regel : vergeet niet te drinken om uitdroging te vermijden, immers de grootste vijand van menig sporter. Zodra het dorstgevoel optreedt, is het helaas te laat !

Het is dus toegestaan om water of een sportdrank mee te brengen. Een isotone sportdrank wordt aangeraden (4 tot 8 g suiker per 100 ml) = ideaal compromis tussen vocht- en energieopname. Geen hypertone sportdranken, cola en dergelijke = suikerbom en dus niet wenselijk.

Tijdens de training voorzien wij een rustmoment zodat iedereen die dit wil iets kan drinken.

Kan ik instappen in de loop van het seizoen?

De trainingen zijn zo georganiseerd dat iedereen ten allen tijde kan inspringen in de loop van het sportjaar. Regelmatig worden er groepen gevormd naargelang leeftijd, mogelijkheden, graduaties..., zodat iedereen aangepast kan trainen binnen zijn niveau. Daarnaast zijn de trainingen zo opgebouwd dat bij aanvang geen voorkennis, ervaring of bijzondere fysieke eigenschappen vereist zijn. Het is juist de bedoeling om via training hieraan te werken en je algemene mentale en fysieke weerstand te verbeteren. Dus trek je sportoutfit aan en toets dit aan de praktijk. Wij ontmoeten je graag in onze club voor een gratis proefles.

Hoe verloopt een les?

Opwarming + lenigheidsoefeningen
Kihon is een opeenvolging van basisoefeningen zonder tegenstander, uitgevoerd met gepaste kracht, snelheid en een perfecte techniek.
Kihon met partner is in praktijk brengen van basis- en gevorderde bewegingen met partner in opgelegde vorm.
Kata is een stijloefening; een schijngevecht tegen één of meerdere tegenstanders, volgens een opgelegd schema. Hierin komt o.a. stijl, techniek, snelheid, kracht, evenwicht, concentratie en het werkelijk beleven van het gevecht tot uitdrukking.
Kumite is een vrij gevecht: dit is het ultieme, nl. alle bewegingen toepassen met partner in volledige vrije beweging met beheersing van lichaam en geest.
Cooldown